blog Justyny i Moniki

Obiecałyśmy, że wkrótce na naszym blogu pojawi się nie lada gratka dla wszystkich miłośników zespołu i zgodnie z zapowiedzią mamy dziś dla Was świetną propozycję na sprawdzenie swojej wiedzy o Czerwonych Gitarach.
W tym celu przedstawiamy Wam test przygotowany specjalnie dla Was – Czytelników naszego bloga – przez Pana Janusza Cholewę. Składa się on 40 bardzo ciekawych pytań o zróżnicowanym stopniu trudności. Postanowiłyśmy podzielić go na 4 części i co poniedziałek, począwszy od dziś, będziemy serwować Wam 10 kolejnych zadań. Uważamy, że to znakomity sposób na sprawdzenie swojej wiedzy o naszym zespole bądź jej uzupełnienie. Odpowiedzi do poszczególnych części będziemy zamieszczać pod koniec danego tygodnia – w niedzielę.
Jeśli tylko macie ochotę, możecie do każdej soboty przysyłać swoje propozycje odpowiedzi na nasz adres e-mailowy:

tysia_monia@czerwonegitary.pl

Dzięki temu będziemy mogły dokonać podsumowań i ogłosić na łamach bloga, czyja wiedza o Czerwonych Gitarach okazała się niezawodna i kto udzielił najwięcej poprawnych odpowiedzi.
Serdecznie zapraszamy do rozwiązywania testu!

Odpowiedzi do tej części możecie  nadsyłać do soboty 20.11 (włącznie)

1. Jaki związek z zespołem Czerwone Gitary miał/ma Robert Solvani.

2. W pierwszym okresie działalności, zespołowi brakowało tekstów, a także repertuaru. W programie koncertów była jednak kompozycja, która pozwalała częściowo łatać dziury czasowe. Był to utwór, który stanowił prawdziwą improwizację. Na początek Jurek Skrzypczyk wybijał jakiś rytm, potem do wtóru dochodziły kolejne instrumenty. Muzycy za każdym razem grali ten „utwór” inaczej, włączając  coraz to nowsze motywy muzyczne. W zależności od potrzeb „produkcja” ta trwała od 3 do 20 minut. Jaki tytuł nosiła ta, formalnie nie istniejąca kompozycja?

3. Seweryn Krajewski był prawdziwym rekordzistą. W latach 1963 – 1965 współpracował z sześcioma różnymi polskimi grupami beatowymi.  Jakie były / są ich nazwy?

4. Dopasuj poniższe ksywki  niektórych członków zespołu do nazwisk ich właścicieli: Benek, Cipas, Czaruś, Hipcio, Juras, Niuniek

5. Ukrywający się przed szkołą czy wojskiem, niektórzy członkowie Czerwonych Gitar czasowo nosili przybrane nazwiska. Proszę podać, jak naprawdę nazywali się:
-Jerzy Geret
– Robert Marczak
– Janusz Horski

6. Na początku 1965 roku, Franciszek Walicki zaproponował Czerwonym Gitarom i Niebiesko – Czarnym włączenie do repertuaru piosenek, których teksty im przekazał. Były to utwory:  „Niedziela będzie dla nas” i „Nie bądź taki Bitels”. Muzykę do czerwono gitarowych wersji tych utworów napisał Seweryn Krajewski. Wkrótce zespół zmienił teksty na własne, zachowując jednak opracowane linie melodyczne. Linie melodyczne jakich utworów z repertuaru Czerwonych Gitar stanowiły podkład muzyczny dla wskazanych tekstów Franciszka Walickiego?

7. W latach sześćdziesiątych, do ścisłej czołówki polskiego big – beatu należały trzy kolorowe zespoły: Czerwono-Czarni, Niebiesko-Czarni i Czerwone Gitary. Jak nazywa się muzyk, który pracował we wszystkich wskazanych formacjach?

8. Czerwone Gitary uchodziły za zespół bardzo ułożony. Niemniej jednak od czasu do czasu miały problemy z cenzurą. Dotyczyło to między innymi hasła przewodniego, które zespół chciał umieścić na jednym ze swoich plakatów. Skończyło się na umieszczeniu reklamy „Gramy i śpiewamy najgłośniej w Polsce”. A jak brzmiała wersja zakwestionowana przez cenzurę?

9. Jak nazywały się zespoły utworzone przez Jerzego Kosselę, Krzysztofa Klenczona, Dominika Kutę i Seweryna Krajewskiego po ich odejściu od Czerwonych Gitar?

10. Ilu muzyków, do tej pory, może pochwalić się przynależnością do “Polskich Beatlesów”?

Poprawne odpowiedzi zamieścimy w niedzielę – 21 listopada.

ARCHIWUM