blog Justyny i Moniki
HISTORIE

Trzyczęściowy cykl przedstawiający historie powstania niektórych przebojów Czerwonych Gitar:


Część I - 10 piosenek

Część II - 10 piosenek

Część III - 11 piosenek

PLAYLISTY

Zestawienia 10 przebojów Czerwonych Gitar na każdą porę roku:

1. Wiosna
2. Lato
3. Jesień
4. Zima
STATYSTYKA
stat4u

Co ma wspólnego piosenka „Nie zadzieraj nosa” z utworem „Nie bądź taki Bitels” Czesława Niemena? Kto już nie jest tym chłopcem sprzed lat? Co ma wspólnego notes Jerzego Koseli z corocznym hymnem maturzystów – „Maturą”? Zapraszamy na drugą część historii przebojów Czerwonych Gitar! (Tak jak poprzednio, w niektórych przypadkach odwołujemy się do strony bibliotekapiosenki.pl, na której znajdują się bardziej szczegółowe historie niektórych hitów zespołu.)

„Jesień idzie przez park – www.bibliotekapiosenki.pl/Jesien_idzie_przez_park

„Jeszcze gra muzyka” – autorem tekstu do tej kompozycji Jerzego Skrzypczyka jest Bogdan Olewicz, który pisząc ten tekst, postanowił zawrzeć w słowach piosenki swoje przemyślenia – naszym zdaniem bardzo celne i ponadczasowe! „Z żalem myślałem, ile fantastycznych utworów nigdy nie wykonano, bądź nie nagrano z powodu różnych animozji, które podzieliły ich twórców. A sztuka, obojętnie czy przez małe czy duże „s”, powinna wznosić się ponad to. Bo talent jest bardzo wyjątkowym darem. A poza tym, zwierając nasze przerzedzone szeregi, powinniśmy myśleć przede wszystkim o odbiorcach – przecież nie robimy tego wszystkiego tylko dla siebie. Wiele z tych myśli przeszło chyba do tekstu„.

„Już nie jestem tym chłopcem” – tekst do tej kompozycji Jerzego Skrzypczyka i Mieczysława Wądołowskiego napisał Marek Gaszyński, który poświęcił go całemu swojemu pokoleniu z lat 60-tych. Wszystkim tym, których poznał, spotkał, obok których żył. Jest to pokolenie jego przyjaciół z Czerwonych Gitar, tekściarzy: Janusza Kondratowicza, Bogdana Loebla, Krzysztofa Dzikowskiego, jak i również Czesława Niemena, Tadeusza Nalepy, Wojciecha Kordy, Stana Borysa i braci Zielińskich.

„Kochaj i trać” – takich tekstów jak ten jest niewiele w repertuarze Czerwonych Gitar. Janusz Kondratowicz, autor słów, powiedział, że jeszcze zanim do końca przesłuchał muzyki skomponowanej przez Jerzego Skrzypczyka, wiedział, że tym razem będzie musiał napisać erotyk, liryczny utwór, opowiadający o pierwszej fascynacji dwojga ludzi, o ich pierwszym wspólnym kroku w obłoki.  I wreszcie doszło do tej rozmowy – wspominał autor – Obaj przenieśliśmy się w czasie do lat pierwszych naszych zauroczeń, do dziewczyn z naszych wspomnień i wtedy Jurek, po raz pierwszy, zaśpiewał ten tekst tak, jakby sam go napisał, tak jakby sam tę historię przeżył. I to był naprawdę on – z tamtych lat. A może tylko tak mi się wtedy wydawało?

„Kwiaty we włosach” – inspiracją do tego tekstu Janusza Kondratowicza, był ruch hippisowski, którego sympatykiem był autor kompozycji – Krzysztof Klenczon. Te kwiaty we włosach to wspomnienie ich młodości, młodzieżowego, beatnikowskiego buntu. W Stanach Zjednoczonych zaistniała już wcześniej piosenka „Gdy będziesz w San Francisco, nie zapomnij wpiąć kwiaty we włosy” („If you’re going to San Francisco, be sure to wear some flowers in your hair”).

„Latawce z moich stron” – www.bibliotekapiosenki.pl/Latawce_z_moich_stron

„Matura” – www.bibliotekapiosenki.pl/Matura

„Niebo z moich stron” – ta kompozycja Seweryna Krajewskiego zawsze porywa słuchaczy do walca. Jednak być może nie wszyscy wiedzą, że inspiracją do niej było wyjątkowe niebo – niebo, które Krzysztof Dzikowski zapamiętał z lat swojego dzieciństwa i które utracił z powodu wyjazdów w różne strony Polski w okresie wojennym.  „Kolory tego nieba pozostały w mej pamięci na zawsze, dlatego taki tytuł piosenki” – mówi autor tekstu

„Nie mów nic” – to kompozycja autorstwa włoskiego piosenkarza Marino Mariniego, który przyjechał do Polski w roku 1961. O opracowanie i nagranie tego utworu Czerwone Gitary zostały poproszone przez… mamę Seweryna Krajewskiego. Polski tekst napisała Wanda Sieradzka.

„Nie zadzieraj nosa” – pierwotnie melodia z tej piosenki powstała do tekstu „Nie bądź taki Bitels” napisanego przez Franciszka Walickiego, jednak ostatecznie autor tekstu postanowił przekazać go Czesławowi Niemenowi. Słowa do już stworzonej kompozycji Seweryna Krajewskiego napisał później Marek Gaszyński.

… c.d.n. :)

6 Responses to Historie przebojów Czerwonych Gitar – cz. 2

  • Chcę się odnieść do wpisu „Odpowiedzi do III cz. Testu wiedzy o Cz.G.” do ppkt 8. Przecież Cz.G. nagrały więcej teledysków (ze swoim udziałem). Np. z „Tak bardzo się starałem” czy „Dozwolone do lat 18”?

  • Autor pytań testowych w odpowiedziach zamieścił tytuły wszystkich teledysków zarejestrowanych i traktowanych jako oficjalne klipy utworów:
    1. „Nie zadzieraj nosa” – zarejestrowany przez TVP w roku 1967
    2. „Śledztwo zakochanego” – jak wyżej
    3. „Kwiaty we włosach” – zarejestrowany w roku 1968
    4. „Wróćmy na jeziora” – jak wyżej
    5. „Tańczyła jedno lato” – rok 1999
    6. „Senny szept” – rok 2005
    7. „Wezmę cię ze sobą” – rok 2007
    8. „Lecz tylko na chwilę” – rok 2010

    (Teledysk do piosenki „Anna Maria” powstał z filmowego zapisu występu w Sopocie w roku 1968, a do „Białego krzyża” z wersji opolskiej z roku 1969.)

    Oprócz tego powstały jeszcze inne klipy bez udziału zespołu, np. w roku 1969 TVP nagrało teledysk do utworu „Powiedz stary, gdzieś ty był”, a rok później do piosenki „Płoną góry, płoną lasy” i oba bez udziału zespołu.

    Pozdrawiamy serdecznie i dziękujemy za zajrzenie do testu!:)

  • Ale inne piosenki zespołu przecież też mają swoje klipy. Np. „Tak bardzo się starałem” w warszawskich Łazienkach. Mogę udostępnić linki. Mogę prosić jeszcze o wykaz piosenek mających klipy bez udziału zespołu?

  • Wiemy, o które nagrania chodzi:) M.in. o „zimowe” nagranie piosenki „Dozwolone od lat 18” (które jest dostępne w sieci i było pokazywane w „Wideotece dorosłego człowieka” z udziałem Czerwonych Gitar w 2009r.) Jednak wśród zarejestrowanych przez zespół teledysków wymieniane są właśnie te podane przez nas wyżej. By nie być gołosłownymi, możemy polecić książkę Marka Gaszyńskiego „Czerwone Gitary. Nie spoczniemy…” – tam również figurują właśnie te tytuły:)

    Z kolei do wspomnianych nagrań do radiowych wersji piosenek bez udziału zespołu należą: „Historia jednej znajomości”, „Taka jak ty”, „Matura” (1996), „Moda i miłość” (1967), „Powiedz stary, gdzieś ty był” (1969), „Płoną góry, płoną lasy” (1970).

  • Dziekuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie w sprawie opolskich festiwali. Czy istnieje zapis filmowy wyk. przez zespol piosenek za czasow Klenczona (oprocz Anny Marii i Białego Krzyża)?

  • Opolskie festiwale, na których Czerwone Gitary występowały jeszcze z Krzysztofem Klenczonem (czyli do roku 1969, bo w roku 1970 muzyk występował już na festiwalu razem z Trzema Koronami) były właściwie jeszcze pierwszymi edycjami festiwalu i trudno znaleźć w sieci jakieś zapisy filmowe z występów zaproszonych zespołów. (Oprócz wspomnianego „Białego krzyża” przekształconego na teledysk:) Możliwe jednak, że są gdzieś jeszcze w jakiś telewizyjnych archiwach…:)

    Z kolei same nagrania festiwalowe (także te powstałe po roku 1970) ukazały się na różnych składankach:
    http://www.fonorama.eu/festiwale/opole.htm
    http://www.polskirock.art.pl/nagrania-koncertowe-z-lat-1967-1980,czerwone-gitary,3931,plyta.html

ARCHIWUM